تبلیغات
در انتظار شهادت - زنان؛ مروارید انقلاب بحرین
در انتظار شهادت
یا مهدی (عج)

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

زنان؛ مروارید انقلاب بحرین

 گفت و گو با یكی از فعالان برجسته ی بحرینی؛
 زنان؛ مروارید انقلاب بحرین
 زن بحرینی در برنامه ی مبارزاتی خود، مبارزه با ظلم را كه مقدسات، اعتقادات، جان، مال و ناموس مردم را هدف قرار داده، در دستور كار دارد. زن بحرینی در سازماندهی تظاهرات به انتظار مردان نمی نشیند و برای شركت در مركز میدان حضور می یابد.

متن زیر، حاصل گفت و گوی با یك فعال برجسته ی بحرینی در خصوص نقش زنان در انقلاب این كشور است. طبق روال معمول، وقتی از او پرسیدیم: «با توجه به شرایط حاكم بر بحرین، اجازه ی انتشار نام و عكس شما را داریم؟» نه، پاسخ ما شد. «ام محمد»، نام مستعاری است كه وی در انتهای این مصاحبه ی كوتاه، به ما پیشنهاد كرد.

نقش زنان بحرینی در تظاهرات برضد رژیم آل خلیفه را چگونه ارزیابی می كنید؟

هر كسی كه مسائل بحرین را پیگیری می كند، با نگاهی گذرا می تواند میزان و قدرت حضور زنان را در تظاهرات به طور خاص و در جریان های سیاسی به طور عام، مشاهده كند. همچنین زن بحرینی در سازماندهی تظاهرات به انتظار مردان نمی نشیند و حتی در دهه ی 90 هم شاهد آن بودیم كه زن بحرینی در تظاهراتی كه در دانشگاه و خیابان ها شكل می گرفت، حضور داشت و امروز هم در میدان لؤلؤ بدون اینكه كسی از مخالفان او را دعوت كند، برای شركت در تظاهرات از خانه خارج می شود و در مركز پایتخت حضور می یابد.

نقش زنان با حضور رده های سنی مختلف قوت می گیرد، مادر به عنوان رهبر، در پایتخت و برخی روستاها حضور فعال دارد و دختران جوان كه تعدادشان بیشتر است، پشت سر مادران حركت می كنند. این نقش آنگاه قوی تر بروز می یابد كه زنان با حفظ موازین شرعی و پایبندی به اصول اسلامی در این حركت ها شركت می كنند.

به نظر بنده، یكی دیگر از مسائلی كه به نقش زنان در این عرصه قوت بخشیده، فتوایی بوده است كه آیت الله «شیخ عیسی قاسم»، این رهبر فقیه صادر كرد. بر اساس این فتوا، حمایت از زنان كه حكومت به آن توجهی نداشت، تضمین شد. این فتوا و پیامدهای ناگواری كه در پی آن برای عناصر مزدور به وجود می آمد، سبب گردید تا حكومت به زنان تعرض نكند.

آیا فعالیت های زنان بحرینی به شكل سازماندهی شده است؟

به طور كلی نمی توان فعالیت های انقلابی را مانند فعالیت های سازمان ها و احزاب، سازماندهی كرد مگر اینكه وقت و تجربه ی كافی به دست آید؛ اما زن بحرینی به صورت خودجوش با كمك گرفتن از چند مؤلفه توانسته است كه به سازماندهی فعالیت های خود بپردازد كه از جمله ی این مؤلفه ها می توان به موارد زیر اشاره كرد:

1. آگاهی رو به رشد كه از رهگذر مكتب اسلام ناب محمدی به دست آمده است و زن در سایه ی آن به سر می برد؛

2. پیگیری جنبش های سیاسی انقلاب در همه ی مناطق از راه تكنولوژی جدید؛

3. از راه تأسیس مجموعه های مخالفین و سازماندهی داخلی.

برخی معتقدند زنان بحرینی با مشاركت در انقلاب سعی دارند به حقوقی كه جریان های فمینیستی در سراسر عالم به دنبال آن هستند، دست یابند. اما خواسته های زن بحرینی متمركز بر اهداف والا تری است. اهدافی كه ضامن كرامت و عدالت بوده و در سایه ی حكومت عدال الهی است.

هدف زنان از شركت در انقلاب بحرین چیست؟

زن بحرینی به دنبال همان اهدافی است كه مردان در پی آن هستند و در رسالتی كه بر دوش دارند، تفاوتی بین آن ها نیست. زن بحرینی بر این عقیده است كه هدف مورد نظرش تحقق عدالت و كرامت برای ملت بحرین است. ملتی كه ده ها سال به دنبال حقوق خود از حكومتی است كه بیش از دو قرن بر ثروت های كشور چنبره زده است و مردمان خود را از ابتدایی ترین حقوقشان برای یك زندگی آبرومندانه محروم می سازد.

همچنین زن بحرینی در برنامه ی مبارزاتی خود، مبارزه با انواع ظلم را كه مقدسات، اعتقادات، جان، مال و ناموس مردم را هدف قرار داده، در دستور كار دارد. برخی بر این باور هستند كه زنان بحرینی با مشاركت در جریان انقلاب سعی دارند تا حضور خود را مسجل كنند و به حقوق زن كه جریان های فمینیستی در سراسر عالم به دنبال آن هستند، دست یابند. اما به نظر بنده خواسته های زن بحرینی متمركز بر اهداف والایی می باشد. اهدافی كه عامل ضمانتی برای جامعه – چه مرد و چه زن – و ضامن كرامت و عدالت در سایه ی سیستم حكومتی كه به دنبال عدالت الهی موعود برای بشریت است، می باشد.

وضعیت حقوقی زن در بحرین چگونه است؟

وضعیت حقوقی زن بحرینی به خاطر نبودن حكومت اسلامی با نقصان های زیادی روبه روست. از سوی دیگر، جهانی شدن نیز به این وضعیت نابسامان دامن می زند. جهانی شدن با سیستم های حكومتی استكباری سلطه گر به دنبال ایجاد قوانینی است كه در كشورهای غربی، بعد از فروپاشی اخلاقی منجر به فروپاشی اقتصادی شود. این مسئله یك خطر بسیار جدّی برای جوامع اسلامی ما به شمار می رود.

زن مسلمان بحرینی، در مقابل تلاش های دروغینی كه با ادعای حقوق زن و به نام قانون احكام خانواده یا قانون وضعیت فردی صورت می گیرد، می ایستد. این تلاش ها فقط برای سوق دادن جامعه ی مسلمان به سمت بی دینی و حاكم كردن نظام حقوقی غرب در نهادهای قانون گذار است كه معمولاً مردم آن ها را انتخاب می كنند.

آیا زنان مخالف بحرینی با زنان انقلابی در سایر كشورها ارتباط دارند؟

علی رغم اینكه، نشانه های این روابط آشكار نیست اما بنده با قاطعیت می گویم كه این رابطه در بین نخبگان زن و نخبگان سیاسی وجود دارد. زن بحرینی برای ایفای نقش خود به صورت كامل و بهره بردن از تجارب دیگران همیشه به روابط قوی تری نیاز دارد.

تأثیر انقلاب بحرین بر وضعیت آینده ی زنان را چگونه ارزیابی می كنید؟

این انقلاب، مسئله ی جدیدی را كه طی سال های گذشته با كارهای جهادی و سیاسی برای زن بحرینی محقق نبود، رقم زد. به گونه ای كه فعالیت های زن بحرینی، رسانه ای شد. چیزی كه باعث گردید تا خود را بیشتر بشناسد و به توانایی های خود بیشتر اعتماد پیدا كند و همچنین باعث شد تا پیشرفت چشم گیری داشته باشد. به خصوص اینكه می توان این پیشرفت را در عرصه های سیاسی و تلاش برای ایجاد پایگاه های رهبری زنان در سطح ملی ملاحظه كرد. زن بحرینی با این حضور فعال خود آینده ای درخشان و كار جدّی را برای زن تضمین می كند.

درباره وبلاگ

همیشه شروع کردن سخت ترین کاره، چون خودت نمی دونی از چی یا کی میخوای بنویسی ولی بعد از شروع و کمی نوشتن انگار که قلم، خودکار شروع به نوشتن میکنه و بی اختیار می نویسه!
مدیر وبلاگ : سرباز گمنام امام زمان (عج)

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • کدام موضوع بیشتر قابل توجه تان می باشد؟







نویسندگان


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال انبیاء

پیچک