تبلیغات
در انتظار شهادت - از اجرای قوانین اسلام ضربه نمی خوریم!
در انتظار شهادت
یا مهدی (عج)

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

از اجرای قوانین اسلام ضربه نمی خوریم!

 در گفتگو با حجت الاسلام مهدی طائب مطرح شد:
 از اجرای قوانین اسلام ضربه نمی خوریم!
 مجریان یا درك درستی از فرهنگ و ضد فرهنگ ندارند و یا اینكه در برخی از امور تسامح می كنند، به دلیل اینكه احساس می كنند اگر فلان قوانین اجرا شود، ضربه می خوریم. در صورتی كه این اشتباه است. ما از اجرای قوانین اسلام ضربه نمی خوریم.

حجاب از شعائر دین اسلام است از این رو دشمنان انقلاب اسلامی سعی دارند تا با تهاجم به این نماد اصلی از دین تقدس زدایی كنند تا به اهداف شوم خود برسند. بدون تردید توجه به آثار و پیامدهای رعایت نكردن حجاب در اجتماع سبب اثرات مخرب فرهنگی و گاها تبدیل ناهنجاری به هنجار در افكار جوانان می‏گردد كه همین مسأله ضرورت توجه بیش از پیش مسوولین فرهنگی و اجرایی كشور را به امر حجاب را نمایان می‏سازد در این ارتباط با «حجت الاسلام و المسلمین مهدی طائب» رئیس قرارگاه راهبردی عمار به گفت وگو نشسته ایم.

امروزه شبهاتی در مورد حجاب مطرح می شود؛ برخی می گویند كه حجاب صراحتاً در منابع اسلامی بیان نشده است و عده ای دیگر معتقدند مخاطب اسلام در بحث حجاب زنان مؤمن است و حكم حجاب شامل عموم زنان نمی‏شود. لطفاً جایگاه حجاب و عفاف را از منظر فقهی و شرعی تشریح كنید و بفرمایید آیا موضوع حجاب به صراحت در منابع اسلامی، مانند قرآن و احادیث، وارد شده است؟

حجاب از ضروریات فقه اسلام است. همه ی فقها، اعم از شیعه و سنی، در طول تاریخ با استفاده از منابع اربعه ی فقه، یعنی كتاب، سنت، اجماع و عقل، بالاتفاق رأی به حجاب داده اند. این موضوع حاكی از صراحت كتاب، سنت، اجماع و عقل در زمینه ی حجاب است. آیات مربوط به حجاب در قرآن صراحت دارد. در قرآن آمده است: «یُدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَبِیبِهِنَّ» جلباب را به هر معنایی كه در نظر بگیریم، پوششی برای سر، گردن و اطراف است.

در زمینه ی حجاب آن چیزی كه ماورای مسائل معمول است پوشاندن سر است، وگرنه پوشیده بودن بدن زن از مسلمات عرفیه است. علاوه بر این، در سنت روایات فراوانی پیرامون حجاب و لزوم ستر، به معنای پوشانیدن، وجود دارد؛ به گونه ای كه در باب ستر تنها اختلافی كه بین فقها وجود دارد در زمینه ی وجوب پوشانیدن گردی صورت و مچ دست ها به پایین است، وگرنه به دلیل صراحت روایات، در وجوب ستر مابقی قسمت های بدن هیچ اختلافی وجود ندارد.

بنابراین كسانی كه می گویند حجاب از احكام نیست هیچ مطالعه ای در زمینه ی فقه اسلامی نداشته اند. امروز حداقل رساله های عملیه به زبان فارسی از فقها در دسترس همه است. در همه ی این رساله ها بر اجماعی، حتمی و ضروری بودن حجاب تأكید شده است. فقط در میزان حجاب اختلاف نظر وجود دارد و آن هم به وجه و كفین برمی گردد.

همین اختلاف در وجوب پوشانیدن صورت و دست ها نشان می دهد كه در غیر از این مقدار اجماع وجود دارد و همه می گویند باقی قسمت های بدن باید پوشانده شود. بنابراین اگر كسی بگوید حجاب از مسائل اختلافی است، در واقع از فقه بی اطلاع است و حتی به اندازه ی رساله های عملیه هم در این باره مطالعه نداشته است.

بنابراین كسانی كه می گویند حجاب از احكام نیست هیچ مطالعه ای در زمینه ی فقه اسلامی نداشته اند. امروز حداقل رساله های عملیه به زبان فارسی از فقها در دسترس همه است. در همه ی این رساله ها بر اجماعی، حتمی و ضروری بودن حجاب تأكید شده است. فقط در میزان حجاب اختلاف نظر وجود دارد و آن هم به وجه و كفین برمی گردد.

آیا این حكم شامل عموم زنان مسلمان می‏شود؟ نظر شما در خصوص دخالت حكومت در امر حجاب چیست؟

در كشور ما یا هر كشور دیگری انتخابات برگزار می شود. ممكن است عده ای در انتخابات شركت نكنند یا اینكه شركت كنند و نامزدی كه منطبق با خواسته های آن هاست رأی نیاورد. وقتی قانونی تصویب می شود و مثلاً می گوید مؤدّیان مالیاتی باید این مقدار مالیات بدهند. این طور نیست كه اگر كسی نخواست مالیات بدهد، دیگر قانون شامل او نشود. همه موظف اند به قانون عمل كنند.

همین طور وقتی قرآن نساء مؤمنین را مخاطب قرار می دهد، یعنی كسانی كه باید ایمان بیاورند و مؤمن باشند باید به این قانون عمل كنند. اگر كسی گفت من نمی خواهم ایمان بیاورم، عیبی ندارد. او می خواهد برود جهنم، به خودش مربوط است، اما این قانون حاشیه هایی دارد كه در سایر دستورات بیان شده است. اگر كسی حجاب را رعایت نكند، یا مؤمن است و رعایت نمی كند كه فاسق می شود و یا اصلاً ایمان ندارد و كافر است.

اگر كافری قوانین جامعه را زیر پا بگذارد و حجاب را رعایت نكند، مجازات دارد. همچنین مؤمنی كه از روی فسق حجاب را رعایت نكند مجازات دیگری دارد. آیه ی 30 سوره ی نور می گوید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِم»: به مردان مؤمن بگو كه نگاهشان را بپوشانند. این بدان معنا نیست كه كفار می توانند چشم چرانی كنند و به زن های ما نگاه كنند. كسی كه كافر است اصلاً به حرف ما گوش نمی كند. پس او را بر اساس قانون مجبور می كنند كه این مسائل را رعایت كند، ولو اینكه در آخرت بخواهد به جهنم برود.

بنابراین این برخوردی كه با آن ها می شود بر اساس قوانین جامعه است. عذاب فاسق و كافر در آخرت سر جای خودش باقی است. بنابراین نمی توان گفت چون قرآن به مؤمنان گفته است چشم چرانی نكنید، كفار می توانند چشم چرانی كنند. كدام فقیه، عاقل یا مسلمانی در طول تاریخ چنین چیزی را گفته است؟

عین همین مطلب در باب حجاب مطرح است. اینكه قرآن به مؤمنان گفته است حجاب داشته باشند به این معنا نیست كه كفار می توانند بدون حجاب باشند. جامعه ی اسلامی باید ظاهرش رعایت شود، قوانین را حداقل در ظاهر همه باید رعایت كنند؛ چه كافر و چه مؤمن.

اگر كافری قوانین جامعه را زیر پا بگذارد و حجاب را رعایت نكند، مجازات دارد. همچنین مؤمنی كه از روی فسق حجاب را رعایت نكند مجازات دیگری دارد؛ بنابراین این برخوردی كه با آن ها می شود بر اساس قوانین جامعه است.

برای مثال، امروز در مجلس شورای اسلامی این قانون گذاشته می شود كه هر فردی می بایست درون خانه ی خودش آزاد باشد و كسی حق سركشی به درون خانه های مسلمان را ندارد. این درست است، ولی اگر كسی در خانه اش صدای تلویزیون خود را آن قدر بلند كرد كه همسایه از صدای او اذیت شد، نمی تواند استدلال كند كه آزاد است در خانه ی خودش هر كاری انجام دهد، چون او در واقع به حریم خصوصی دیگران تجاوز كرده است.

حجاب هم برای مسلمانان اجباری است. یك نفر می گوید من در خانه ام حجاب را رعایت نمی كنم و مثلاً خانمی جلوی برادر شوهرش حجاب نمی گیرد. عیبی ندارد، می خواهد برود جهنم. اما وقتی بدون حجاب به خیابان بیاید، حریم خصوصی را شكسته است و در حریم عمومی تظاهر به خلاف قانون می كند. هر حكومتی تظاهر به خلاف قانون در اماكن عمومی را تجاوز به حقوق عمومی می داند و برایش مجازات گذاشته است. اسلام هم همین طور است. اگر كسی متظاهرانه و در مجامع عمومی به قوانین اسلام تجاوز و تعدی كند، بر اساس قوانین اسلام باید مجازات شود.

همواره در مقابل حجاب زن، موضوع حیا در نگاه مرد نیز مطرح است؛ این دو چه رابطه‏ای با یكدیگر دارند؟ كدامیك از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

نگاه مرد هم باید بسته شود. قرآن وقتی به مردان می گوید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِم»: به مردان مؤمن بگو كه نگاهشان را بپوشانند، یعنی اگر خانم ها می توانند وجه كفین را باز بگذارند، مردها نباید در همین حد را هم نگاه كنند. در واقع در جامعه باید حیا و حریم رعایت شود. اگر حریم ها شكست و حیا از بین رفت، مرزی باقی نمی ماند. اگر حیا باشد، خود كنترلی هست. به هر میزانی كه این حیا از بین برود خود كنترلی از بین می رود. مثل مواد مخدر است. اگر ضدیت با مواد مخدر از نقطه ی آغاز كنترل شد، می توان به آن غلبه كرد، اما اگر فرد یك بار مواد مصرف كند، ممكن است خود كنترلی اش از بین برود و معتاد شود. بحث حیا و نگاه و نظر هم همین است. بنابراین نگاه نكردن مردها هم مهم است، ولی عنصر اصلی رعایت حجاب از سوی خانم هاست.

بعضی از افراد معتقدند حجاب اجباری نه تنها سودی برای جامعه ندارد، بلكه مشكلات عدیده ای را هم به وجود می آورد. این عده به این مسئله استناد می كنند كه در برخی كشورهای عربی یا كشور مالزی با وجود اجباری نبودن حجاب مشكل خاصی از این نظر وجود ندارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

این آقایان یا بی اطلاع هستند یا خودشان را به بی اطلاعی می زنند. این آقایان مشكل را در چه می بینند؟ یعنی در مالزی در خیابان ها فاحشه وجود ندارد؟ موضوع اینجاست كه این مسائل برای آن ها اصلاً مسئله نیست. ما در جامعه مان ذره بین گذاشته ایم كه قواعد اجرا شود. كدام كشور حجاب را اجباری نكرده و مشكلی هم نداشته است؟ آقایان مثل اینكه مشكل را فقط در این می بینند كه همه برهنه ی برهنه باشند. بنابراین برخی از آقایان حرف های بی مطالعه می زنند، چون می خواهند بار مسئولیت را از دوش خودشان بردارند. متأسفانه این افراد در مسائل فرهنگی مطالعه نكرده اند.

نظر جنابعالی در خصوص وضعیت فعلی حجاب در جامعه چیست؟

امروز ما در مقابل یك تهاجم فرهنگی 100 درصدی از طرف استكبار قرار گرفته ایم. مدگرایی و ترویج برهنگی و لاابالی گری امروز، در پوشش عباراتی مثل آزادی زنان، از زمین و آسمان بر فضای ایران می بارد. برخی خانواده ها هم متأسفانه متوجه این قضیه نیستند، از ماهواره ها استفاده می كنند و تحت تأثیر آن ها قرار می گیرند. به این ترتیب ظهور و بروز این تهاجم در درصد كمی از جامعه ی ما دیده می شود. برای اینكه خود آن ها این كار را انجام ندهند، باید با توصیه های فرهنگی و مواعظ در آن ها خود كنترلی به وجود آوریم. از سویی دیگر، حضور متظاهرانه ی آن ها برای جامعه ی اسلامی ما خوب نیست. به اعتقاد من، كسانی كه مسائل فرهنگی را می فهمند و مسائل اسلامی را می دانند از وضعیت موجود راضی نیستند.

كسانی كه در این باب امر به تسامح می كنند یا از درك مسائل فرهنگی بی بهره هستند، كه نوعاً همین گونه اند، و یا اینكه برای تأمین برخی از منافعشان توصیه به تسامح می كنند. اگر مسئله ی حیا در جامعه مخدوش شود، آرام آرام دین مردم را می گیرد. نباید غافل شویم كه مردم ما تا امروز به خاطر دینشان توانسته اند استكبار را در دنیا رسوا كنند. دشمن هم تشخیص داده است كه اگر بخواهد دین را از بین ببرد، باید حیا در جامعه نابود شود.

امروز می بینیم كه غرب رو به سقوط است. دلیلش هم این است كه آن ها به دلیل مسائل مادی حیا را از زنان گرفتند تا بتوانند درون جامعه به بالاترین سودهای اقتصادی از طریق زنان برسند، اما امروز آثار منفی این پدیده را مشاهده می كنند. بهره های كلان اقتصادی بردند، اما امروز یك جامعه ی بی هویت، بی تصمیم و بی تلاش در اختیار دارند. جامعه ای كه خودشان اعلام می كنند ما در حال سقوط هستیم. آن ها برای اینكه ما را هم به سقوط بكشانند، دست به تهاجم فرهنگی می زنند. مسئولین فرهنگی و اجرایی و حوزوی ها باید در منبرها، موعظه ها، سخنرانی ها و نوشته هایشان زمینه ای برای ایجاد خود كنترلی در بین بانوان ما اِن شاءالله ایجاد كنند.

امروز بعد از گذشت 30 سال از انقلاب، متأسفانه میبینیم كه اقدام در خور توجهی برای مقابله با پدیده ی بدحجابی صورت نگرفته و اقدامات مختلف در حد تصویب یك طرح باقی مانده است كه ضمانت اجرایی هم ندارد. دلیل این ضعف را در چه می بینید؟

همان طور كه عرض كردم، مجریان یا درك درستی از فرهنگ و ضد فرهنگ ندارند و یا اینكه در برخی از امور تسامح می كنند، به دلیل اینكه احساس می كنند اگر فلان قوانین اجرا شود، ضربه می خوریم. در صورتی كه این اشتباه است. ما از اجرای قوانین اسلام ضربه نمی خوریم.

به نظر شما، مهم ترین راه برخورد با مسئله ی بدحجابی بهره گیری از راه حل های سلبی است یا ایجابی؟

هر دو باید هم زمان باشند. حوزه های علمیه، سخنران ها، نویسنده ها، صدا و سیما و همه و همه باید در یك خط واحد مطالب موجود در اسلام در زمینه ی خود كنترلی، عذاب الهی، قیامت، تأثیرات دنیایی بی حیایی و بدحجابی و مسائلی از این دست را تبیین كنند تا در افراد خود كنترلی ایجاد شود. در كنار این ها در صورت تظاهر به این مسئله در جامعه باید آن قواعد تعزیراتی اسلام با كمال قدرت و متانت در جامعه اجرا شود. اِن شاءالله این مسئله كم رنگ خواهد شد.

مهم ترین نقاط ضعف ما را كه دشمنان نظام توانسته اند به راحتی از آن ها در ترویج بدحجابی استفاده كنند چه می دانید؟

مهم ترین نقطه ی ضعف ما عدم توجه كافی به مسئله ی حجاب و حیا و عدم برخورد مناسب از سوی مسئولین اجرایی نسبت به این قضیه است.

مهم ترین پیامدهای حجاب برای زنان در جامعه ی امروزی چیست؟

سلامت جامعه. آن عزیز مصر خطاب به زنان گفت: «انّ كیدكن عظیماً»: كید شما خانم ها خیلی بزرگ است. این بدان معنا نیست كه زنان فتنه گری می كنند. منظور این است كه اگر زنان درون جامعه متظاهر به فساد شوند، جامعه خراب می شود. در مقابلش این است كه اگر خانم ها باحیا باشند، جامعه به تعالی می رسد. آن روایتی كه مطرح می شود: «الجنه تحت اقدام الامهات» یك پیامی دارد و آن این است كه اگر زن در جامعه درست شد، جامعه درست می شود و اگر زن در جامعه خراب شد، جامعه خراب می شود؛ چون تربیت در جامعه دست خانم هاست.

بچه ها محصول تربیتی مادرانشان هستند. خروجی تربیت مادرها به جامعه كشیده می شود. اگر تربیت درست باشد، جامعه از نظر علمی، اخلاقی و سیاسی بالنده می شود. بنابراین اگر بی حیایی در جامعه افزایش یافت و مادران جامعه بی حیا شدند، خروجی خانه ها و به تبع آن جامعه منفی خواهد شد.

در مقابله با بدحجابی، برخورد ایجابی و سلبی باید دركنار هم باشد. حوزه های علمیه، سخنران ها، نویسنده ها، صدا و سیما و همه و همه باید در یك خط واحد مطالب موجود در اسلام در زمینه ی خود كنترلی، عذاب الهی، قیامت، تأثیرات دنیایی بی حیایی و بدحجابی و مسائلی از این دست را تبیین كنند تا در افراد خود كنترلی ایجاد شود.

عملكرد رسانه ها را در خصوص ترویج حجاب در سال های اخیر چگونه ارزیابی می كنید؟ به نظر شما، سیاست های رسانه ها در زمینه ی حجاب و عفاف باید چگونه باشد؟

بنده از پشت پرده ی رسانه اطلاعی ندارم، ولی آنچه در رسانه می بینم به نظر نمی رسد كه سیاست مدونی در باب حجاب داشته باشد. اگر اقداماتی انجام می شود، مقطعی هستند. مثلاً ممكن است در ساخت فلان سریال این موضوع كنترل شود، اما اصولاً در رسانه های ما خط منظمی برای القای حجاب دیده نمی شود. لااقل بنده این موضوع را مشاهده نمی كنم. اگر كسی سیمای ما را رصد كند، كاملاً متوجه این امر می شود.

برای مثال، می دیدم كه در یكی از این سریال ها یك خانم بازیگر لباسی مناسب پوشیده بود، ولی وقتی همین خانم در برنامه ای راجع به آن سریال در تلویزیون حاضر شده بود، لباسی پوشیده بود كه مطلقاً با حیای زن نسبت و سنخیتی نداشت. به قدری این لباس زننده بود كه در تصاویر هم سعی می شد كه تمام لباس پیدا نباشد.

مسائلی از این دست نشان می دهد كه سیاست واحده ای در تلویزیون وجود ندارد. در حالی كه این مسائل خیلی راحت قابل كنترل است. وقتی آن خانم هنرپیشه می خواهد مصاحبه كند، می توانند به او بگویند كه باید لباس مناسب تری داشته باشد. اگر هم رعایت نكرد، با او مصاحبه نكنند، اتفاقی مهمی نمی افتد.

به نظر من، افرادی كه در صدا و سیما فعالیت می كنند آدم های خوبی هستند، منتها به نظرم در این زمینه سیاست مدونی وجود ندارد. اگر سیاست مدونی تدوین شود، صدا و سیمای ما خیلی بهتر از این می تواند در ترویج حیا در جامعه موفق باشد.

در صورتی كه وضع فعلی حجاب ادامه داشته باشد، آینده ی كشور را در این موضوع چطور ارزیابی می كنید؟

مردم ما حواسشان جمع است. اگر این مسئله به یك حد برسد، مردم به خودشان می آیند. ما از رژیم شاه به وضعیت امروز رسیده ایم. مسائلی كه امروز مطرح می شود برای این است كه آسیب ها كم شود. من به هیچ عنوان فكر نمی كنم كه این موضوع تبدیل به یك تهدید می شود. مردم ما فهیم تر از این حرف ها هستند. به هر حال، مردم ما با روضه ها و سخنرانی ها آشنا هستند. دشمن دائماً كار می كند و وقتی مثلاً به محرم می رسیم، پادزهر محرم خیلی از مسائل را درست می كند. تمام این حرف ها برای این است كه آسیب را كم كنیم، وگرنه آینده ی ما روشن است.

اگر توصیه یا راهكاری در خصوص مقابله با بدحجابی و ترویج حجاب در جامعه دارید بفرمایید؟

بنده اعتقادم بر این است كه برای برخورد با بدحجابی یا بی حجابی و ترویج حجاب در جامعه باید یك جبهه ی متحد تشكیل دهیم. برای این كار هم نباید تعلل كنیم، چون جبهه سرعت عمل می خواهد. تمام مجموعه هایی كه می توانند در این زمینه مؤثر باشند باید در كنار هم حضور پیدا كنند تا اِن شاءالله به یك راهكار و فكر واحد برسیم.

با تشكر از اینكه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید

درباره وبلاگ

همیشه شروع کردن سخت ترین کاره، چون خودت نمی دونی از چی یا کی میخوای بنویسی ولی بعد از شروع و کمی نوشتن انگار که قلم، خودکار شروع به نوشتن میکنه و بی اختیار می نویسه!
مدیر وبلاگ : سرباز گمنام امام زمان (عج)

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • کدام موضوع بیشتر قابل توجه تان می باشد؟







نویسندگان


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال انبیاء

پیچک